Az olajszűrőre minden gépjárműben nagy szükség van. Ha az autóban nem lenne olajszűrő, akkor nagy valószínűséggel hamar tönkre menne a motor. Szerencsére ettől nem kell tartani, hiszen az olajszűrő megóvja a motort a motorolajban lévő apróbb szennyeződésektől, fémdarabkáktól, nedvességtől. Viszont bizonyos időközönként le kell cserélni az olajszűrőt, hogy továbbra is védelmet nyújtson.
Olajszűrő cserét érdemes minden olaj csere alkalmával megejteni. Az olajszűrő egy zárt ház, alapvetően első pillantásra egy egyszerű berendezésnek tűnik, azonban nem az. Többek közt a szerkezetben megtalálható egy úgy nevezett megkerülő szelep, melynek feladata, hogy a motorolajat a szűrő megkerülésével átengedje olyankor, amikor a szűrő a szennyeződésektől eltömődik. Ezenkívül olyan esetekben is, amikor a motorolaj a papíron nem tud áthaladni, így a motor nem kapna kellő kenést. Ezenkívül a szerkezetben két további szelep is helyet kapott. A visszacsapószelep felel azért, hogy leállított motor mellett a felpumpált olaj ne folyhasson vissza a forgattyúházba. Ez azért lényeges, mert ha mégis megtörténne, akkor a következő indításnál kerül azonnal olaj a motorba. A másik szelep szintén ezért felel, azonban rendelkezik egy kiegészítő funkcióval is. Olajcsere alkalmával nem engedi, hogy a fáradt olaj kifolyjon, így óvva a környezetet.
A mai motorolajok sokkal jobb minőségűek, mint egykor, például nagyapáink idejében, így nem kell aggódni attól, hogy szemmel jól látható szennyeződés darabok kerülnek a motorolajból a motorba. Habár a problémát nem is a szemmel látható, hanem a nem látható darabok jelentik, ezeket azonban az olajszűrő felfogja és nem engedi tovább a motorhoz. Funkciójából kifolyólag az olajszűrőt minden olajcsere alkalmával érdemes kicserélni!